کیفیت صدای Lossless چیست؟

Monday، ۳۰ Amordaad ۱۴۰۲

به احتمال بسیار زیاد در سال‌های اخیر اصطلاح «Lossless» را در فضای موسیقی شنیده‌اید. در حالی که به هیچ وجه یک اصطلاح جدید در حوزه موسیقی نیست، اما اخیراً در کمپانی های اپل، آمازون و اسپاتیفای این اصطلاح گسترش یافته است و آن را در محصولات سخت افزاری و نرم افزاری صوتی اخیر خود استفاده می کنند و در نتیجه برای بازیابی خود روی این موضوع بسیار مانور میدهند. کمپانی اپل بسیاری از استریم های اپل‌موزیک خود را با عنوان Lossless برچسب گذاری می کند. آمازون استریم های موسیقی «HD» خود را به عنوان «Aka lossles» توصیف می کند. و اسپاتیفای گفته است که در پخش HiFi که مدت‌ها انتظارش را می‌رفت، «lossless audio format» را در Spotify Connect ارائه می‌دهد.

احتمالاً شنیدن این اصطلاح همان چیزی است که به کنجکاوی شما منجر شده و ما قصد داریم آن را برطرف کنیم.

ممکن است متوجه شده باشید که «Lossles» عموماً صدایی با کیفیت بالاتر از آنچه ممکن است به آن عادت کرده باشید، به شما ارائه می دهد. و اگر سال های زیادی را صرف گوش دادن به MP3 های ضعیف کرده اید، ممکن است شگفت‌زده شوید.

صدای Lossles چیست؟

اکثر تکنیک های فشرده سازی صدا مقداری از داده های موجود در فایل منبع اصلی را از دست می دهند. فشرده سازی بدون تلفات نوعی فشرده سازی است که تمام داده های اصلی را حفظ می کند.

اپل فناوری فشرده‌سازی صدا بدون اتلاف خود را به نام Apple Lossless Audio Codec (ALAC) توسعه داده است. علاوه بر AAC، کل کاتالوگ اپل‌موزیک اکنون با استفاده از ALAC در رزولوشن های مختلف از ۱۶ بیت/۴۴.۱ کیلوهرتز (کیفیت سی دی) تا ۲۴ بیت/۱۹۲ کیلوهرتز کدگذاری می شود.

در حالی که تفاوت بین صدای AAC و صدای بدون اتلاف عملاً قابل تشخیص نیست، ولی کمپانی اپل به مشترکین اپل موزیک این گزینه را ارائه می دهد که به موسیقی در فشرده سازی صدا بدون اتلاف دسترسی داشته باشند.

چگونه می توان به موسیقی Lossless گوش داد؟و هزینه های آن چقدر است؟

اپل به عنوان بخشی از اشتراک اپل ‌موزیک، صدای بدون افت را بدون هزینه اضافی ارائه می‌کند.که میتوانید آن را از اکانت‌پلاس خریداری کنید.

هزینه اشتراک اپل‌موزیک ۱۰.۹۹ دلار در ماه و برای پلن فمیلی ۱۶.۹۹ دلار در ماه است

همچنین، می‌توانید اپل‌موزیک را به‌عنوان بخشی از باندل اشتراک اپل ‌وان دریافت کنید، که شامل Apple TV+، Apple Arcadeو فضای ذخیره‌سازی iCloud با قیمت ۱۵.۹۵ دلار در ماه (۲۲.۹۵ دلار در ماه برای پلن فمیلی) است.البته News+ و Fitness+ را نیز می توان اضافه کرد، به علاوه افزایش فضای ذخیره سازی iCloud (به 2 ترابایت) با ۳۲.۹۵ دلار در ماه.

با خرید اشتراک‌ اپل ‌وان از فروشگاه اکانت‌پلاس میتوانید با پرداخت حداقل:

۴۴۹ تومان مدت ۳ ماه برای پلن فمیلی

۵۵۹ تومان مدت ۳ ماه برای پلن پریمیر

از سرویس های اپل بهره‌مند شوید.

کیفیت Lossless در دستگاه‌های دارای حداقل iOS 14.6، iPadOS 14.6، tvOS 14.6 یا macOS 11.4 در اپل‌موزیک در دسترس است.

نحوه فعال کردن کیفیت Lossless در اپل‌موزیک:

صدای Lossless به طور پیش فرض فعال نیست. این برای صرفه جویی در مصرف اینترنت تلفن همراه شما است.

در عوض، باید با رفتن به تنظیمات در iPhone یا iPad خود، آن را روشن کنید، به پایین صفحه تنظیمات بروید و در بخش Music و سپس گزینه روی Audio Quality کلیک و Lossless Audio را روشن کنید.

برای روشن کردن lossless در Apple TV 4K مراحل مشابهی را دنبال کنید، اگرچه Apple TV از گزینه Hi-Res Lossless پشتیبانی نمی کند.

چه دستگاه هایی از صدای Lossless پشتیبانی می کنند؟

در حال حاضر کیفیت Lossless فقط از طریق هدفون های حرفه‌ای ، ایرپاد پرو و ایرپاد مکس در دسترس است.