اپل موزیک یا اسپاتیفای ؟

Wednesday، ۴ Amordaad ۱۴۰۲

اسپاتیفای و اپل موزیک آرشیو موسیقی غنی و مشابهی دارند، اما انتخاب یکی از دیگری به دلیل تفاوت های آنها ساده نیست. در این مقاله، تفاوت‌های اساسی بین اکانت اسپاتیفای و اکانت اپل موزیک را مورد بحث قرار می‌دهیم تا به شما کمک کند یکی را به عنوان سرویس پخش موسیقی خود انتخاب کنید، البته که بعضی افراد به خرید اشتراک اپل موزیک و خرید اشتراک اسپاتیفای بسنده نمی کنند. و علاوه بر این دو اکانت های دیگری نیز خریداری می کنند.

کدام سرویس استریم کیفیت صدای بهتری دارد؟

یکی از تفاوت های قابل توجه اشتراک Spotify و اشتراک Apple Music کیفیت صدا است. حداکثر کیفیت پخش صوتی در سرویس اسپاتیفای ۳۲۰ کیلوبیت در ثانیه است (در بالاترین کیفیت) با این حال، گزینه‌هایی با کیفیت پایین‌تری نیز وجود دارد، از جمله ۲۴ کیلوبیت بر ثانیه (کم‌ترین کیفیت)، ۹۶ کیلوبیت بر ثانیه (معمولی)، و ۱۶۰ کیلوبیت بر ثانیه (بالا)، که اگر می‌خواهید موزیک ها را ذخیره کنید، می‌توانید آن‌ها را فعال کنید. علیرغم اینکه اسپاتیفای در اتخاذ کیفیت صدای بهتر عقب مانده است، از سال ۲۰۲۱ روی اضافه کردن پشتیبانی صوتی بدون افت در یک طرح اختصاصی به نام Spotify HiFi کار کرده است. اشتراک اپل موزیک در کیفیت استریم، اسپاتیفای را شکست می‌دهد زیرا تا ۲۴ بیت/۱۹۲ کیلوهرتز را پشتیبانی می‌کند و آن را به یکی از بهترین سرویس‌های پخش موسیقی برای علاقه‌مندان به صدا تبدیل می‌کند. نکته مهم در اینجا این است که شما به یک مبدل دیجیتال به آنالوگ (DAC) و هدفون یا بلندگوهای سیمی با کیفیت برای پخش صدای بدون افت کیفیت در آیفون، آیپد و یا دستگاه اندروید خود نیاز دارید. از دیگر گزینه های کیفیت صدا در اپل موزیک می توان به ۱۶ بیت/۴۴.۱ کیلوهرتز و ۲۴ بیت/۴۸ کیلوهرتز اشاره کرد. اگر می‌خواهید داده‌هایی را که اپل موزیک استفاده می‌کند به حداقل برسانید، گزینه‌ای با کیفیت ۲۵۶ کیلوبیت بر ثانیه نیز در دسترس است. اپل موزیک همچنین از Spatial Audio (صدای فضایی) پشتیبانی می‌کند که با فناوری صدای فراگیر Dolby Atmos قدرت می‌گیرد، که به ایجاد تجربه‌ای شبیه سینما کمک می‌کند.

کدام پلتفرم بهترین محتوا را ارائه می دهد؟

اسپاتیفای علاوه بر کاتالوگ موسیقی با بیش از ۸۲ میلیون آهنگ، محتوای متنوعی دارد. همچنین می توانید به پادکست ها و کتاب های صوتی گوش دهید. بر خلاف اکانت اسپاتیفای، اپل موزیک عمدتاً بر روی موسیقی متمرکز است و بیش از ۱۰۰ میلیون آهنگ در این پلتفرم وجود دارد. لایبرری محتوای آن همچنین شامل ایستگاه های رادیویی پخش زنده از سراسر جهان است که می توانید هر زمان که بخواهید آنها را تنظیم کنید. همچنین ایستگاه‌ها و برنامه‌های رادیویی دیجیتال منحصر به فرد اپل وجود دارد که برخی از آنها توسط هنرمندان و شخصیت‌های مشهور رادیویی میزبانی می‌شوند. اشتراک اپل موزیک همچنین ویدیو هم دارد و شامل ویدیوهای اجرای زنده است که ممکن است در هیچ جای دیگری یافت نشود.

نحوه جستجو در هر سرویس چگونه است؟

شما می توانید موسیقی های جدید را با خرید اسپاتیفای و یا خرید اپل موزیک به روش های مختلف جستجو کنید. برای شروع با اسپاتیفای، این سرویس شش لیست پخش Daily Mix را بر اساس سلیقه موسیقی شما و لیست های پخش Artist، Genre، Mood و Decade Mix های برتر ارائه می دهد. همچنین یک لیست پخش هفتگی Discover و یک لیست پخش اختصاصی Release Radar با موسیقی جدید از هنرمندانی که دنبال می کنید یا ممکن است دوست داشته باشید وجود دارد. صفحه Home با توصیه‌های سفارشی‌ شده پر شده است، اما می‌توانید موسیقی های شخصی ‌شده را در تب Made for You Spotify پیدا کنید. علاوه بر این، اسپاتیفای بر اساس آهنگ‌هایی که قبلاً اضافه کرده‌اید، موسیقی را پیشنهاد می‌کند که می‌توانید با یک ضربه به لیست‌های پخش ایجاد شده خود اضافه کنید. از طرف دیگر، اپل موزیک موسیقی شخصی سازی شده را در تب های Listen Now و Browse ارائه می دهد. میکس ها، لیست های پخش، آهنگ ها، آلبوم ها و ایستگاه ها (ترکیبی بی پایان از موسیقی شخصی سازی شده) را خواهید یافت. لیست‌های پخش شخصی‌ سازی شده سرویس اپل موزیک شامل میکس‌های Favorites، Get Up!، Chill و New Music و ... است. هر دو پلتفرم الگوریتم های شخصی سازی عالی دارند، اما بسیاری الگوریتم توصیه اسپاتیفای را بهترین در صنعت پخش موسیقی می دانند.

اپل موزیک و اسپاتیفای از چه دستگاه هایی پشتیبانی می کنند؟

هر دو سرویس در iOS، macOS، iPadOS، Android و Windows در دسترس هستند. همچنین می توانید از طریق وب و چندین پلتفرم دیگر آن ها را پخش کنید. با این حال، اسپاتیفای نسبت به اکانت اپل موزیک در این مورد برتری دارد زیرا در پلتفرم های بیشتری در دسترس است، از لینوکس گرفته تا سیستم عامل های تلویزیون هوشمند، کنسول های بازی، بلندگوهای هوشمند و موارد دیگر.البته شرکت اپل نیز همین راه را پیش گرفته و به سرعت در سیستم عامل های مختلف، کنسول های بازی مثل پلی استیشن، تلویزیون های هوشمند و ... قابل استفاده است. به عنوان کسی که تازه میخواهد در دنیای موسیقی شروع به اکتشاف کند ، احتمال بیشتری وجود دارد که اسپاتیفای را سریع تر انتخاب کند اما برای آن دسته از افرادی که تجربه کار با محصولات اپل را داشته قطعا و بدون شک خرید اپل موزیک انتخاب بهتری است.

تجربه پخش موسیقی هر پلتفرم چگونه است؟

استریم ارائه شده توسط اسپاتیفای نسبت به اپل موزیک متفاوت تر است. به عنوان مثال، در اسپاتیفای، به لطف Spotify Connect می توانید از یک دستگاه برای کنترل پخش موسیقی در دستگاه دیگر استفاده کنید. در هنگام پخش موسیقی با استفاده از آیفون و مک بوک. تنها پشتیبانی از انتقال صوتی در اپل موزیک بین سایر دستگاه های اپل و هوم پاد از طریق AirPlay در دسترس است. با پشتیبانی handoff، می توانید از سایر دستگاه های اپل برای کنترل صدا در HomePod استفاده کنید.

قیمت اکانت اپل موزیک و اسپاتیفای:

اشتراک اسپاتیفای دارای سه پلن مختلف است که شامل: تک کاربره (۹.۹دلار در ماه)، دو کاربره (۱۲.۹۹دلار در ماه)، خانواده (۱۵.۹۹دلار در ماه) است که Spotify Kids را نیز پشتیبانی می کند. همچنین یک تخفیف ویژه برای دانشجویان با قیمت ۴.۹۹ دلار در ماه وجود دارد. از طرف دیگر، اشتراک اپل موزیک ارزان‌ترین طرحش، اپل موزیک ویس است که از ۴.۹۹ دلار در ماه شروع می‌شود، پس از آن تک کاربره (۹.۹۹ دلار در ماه) و خانواده (۱۶.۹۹دلار در ماه) است. اپل همچنین یک طرح دانشجویی ارزان‌تر با ۵.۹۹ دلار در ماه ارائه می‌کند. البته شما می توانید در اکانت پلاس خرید اشتراک اپل موزیک ارزان را تجربه کنید که از تمامی پلن های ارائه شده به صرفه تر است. اشتراک اپل موزیک در اکانت پلاس به روش فمیلی شیرینگ ارائه می شود و شما هزینه بسیار کمتری بابت آن پرداخت خواهید کرد. اگر از سایر سرویس های اپل نیز می خواهید استفاده کنید بهترین روش خرید اشتراک اپل وان می باشد که به صورت باندل کل اشتراک های اپل از جمله اپل موزیک در آن قرار دارد و هزینه بسیار کمتری نسبت به خرید تکی اشتراک ها دارد.

ویژگی های منحصر به فرد در اسپاتیفای و اپل موزیک:

از ویژگی های انحصاری اسپاتیفای می توان به خرید کتاب های صوتی، ترجمه اشعار موسیقی، تماشای پادکست های ویدیویی و ایجاد لیست پخش مشترک با دوستان خود اشاره کرد. همچنین رکوردهای اجرای زنده ویژه هنرمندان وجود دارد. اشتراک اپل موزیک چندین ویژگی برجسته دارد که در اسپاتیفای آنها را نخواهید یافت. اینها عبارتند از Apple Music Sing (خواندن روی آهنگ با کم شدن صدای خواننده)، نمودارهای برتر (جایی که می توانید موسیقی های برتر را در سراسر جهان و در شهرهای مختلف مشاهده کنید) و توانایی گوش دادن به موسیقی با یکدیگر از یک دستگاه با استفاده از SharePlay در حین تماس ویدیویی یا صوتی. همچنین موزیک ویدیوها (از جمله پخش زنده 24 ساعته از موزیک ویدیوهای محبوب)، مینی مستند، مصاحبه با هنرمندان، ویژگی های پشت صحنه و حتی اجرای زنده در فرمت های صوتی و تصویری را خواهید دید. در نهایت، ویژگی اشعار اپل موزیک به شما امکان می دهد روی یک خط ضربه بزنید و به آن بخش آهنگ خاص بروید.

در پایان کدام را باید خریداری کنیم؟

اپل موزیک بهترین کیفیت صدا را ارائه می دهد، ویژگی های انحصاری بهتری دارد و شامل موزیک ویدیوها، پخش رادیو و نمایش است و در ایران بدون نیاز به تغییر ای پی به راحتی قابل استفاده است. اسپاتیفای شامل موسیقی در کنار کتاب‌های صوتی و پادکست است، از پلتفرم‌های بیشتری در حال حاضر پشتیبانی می‌کند. و الگوریتم توصیه بهتری را دارد. در نتیجه، هر دو پلتفرم عالی هستند، اما برای انتخاب سرویس استریم مناسب، باید دستگاه هایی که استفاده می کنید، ویژگی های مورد نظر و حتی بودجه خود را در نظر بگیرید. اگر از طرفداران اپل هستید، ممکن است خرید اشتراک اپل موزیک و همه ویژگی‌های آن برایتان سودمندتر باشد. در هر دو صورت برای خرید اپل موزیک و خرید اسپاتیفای با بهترین قیمت می توانید با ما در ارتباط باشید.